Cum schimbă ministrul Justiției sistemul judiciar

A fost Kovesi procuror șef la DNA, nu mai este ! Și Horodniceanu a fost procuror șef DIICOT, nu mai este nici el !

În locul lui Augustin Lazăr, încă procuror general al României, aș fi mult mai atent la sistemul de management aplicat în această funcție, pentru că un control similar cu cel care s-a derulat la DNA a fost anunțat și pentru Parchetul General. Iar rezultatele încă nu s-au dat publicității.

Sunt elemente esențiale ale unei reforme necesare pentru sistemul judiciar din România, pe care ministrul Tudorel Toader și le-a asumat, așa cum niciun ministru nu a avut voința să o facă în ultimii 15-20 de ani. Și de ce să nu fim foarte corecți, precedenții titulari de portofoliu de la Ministerul Justiției poate nici nu au fost lăsați să acționeze în acest sens. Cert este că Tudorel Toader reușește, pas cu pas, să schimbe vârfurile sistemului care a încercat, de multe ori până acum, să preia conducerea României, în momente esențiale.

Pentru că joi vor avea loc interviurile în vederea desemnării noului procuror șef de la DNA, și mă aștept la o sarabandă de zvonuri și manipulări dacă nu va ieși cine vrea statul paralel, cred că sunt necesare câteva elemente de reper:

1. Este cea mai transparentă procedură de selecție cu patru candidați, organizată până acum.

2. Nu a fost semnalată nicio sesizare a vreunuia dintre cei patru, cu privire la probleme în privința selecției.

3. Este foarte corect faptul că ministrul nu a făcut nicio declarație care să atragă atenția asupra vreunui candidat, chiar dacă trecutul profesional al tuturor este amplu prezentat de media și poate fi judecat de oricine.

4. Cea mai importantă miză pentru noul procuror șef DNA, în opinia mea, este să fie capabil să redea credibilitatea instituției nu doar în interiorul sistemului, ci mai ales în ceea ce privește percepția în ochii opiniei publice. Atât ministrul Justiției, cât și întreaga comisie de examinare, poartă responsabilitatea alegerii unui procuror șef în măsură să atingă acest obiectiv.

5. De aceea, este abolut firesc să existe și posibilitatea respingerii tutoror celor patru candidaturi, cu reluarea procedurii. O soluție de acest fel nu va însemna decât calitate, atenție la detalii și în niciun caz un câștigător dinainte cunoscut.

Din punctul meu de vedere, întrebarea pe care le-aș pune-o tuturor ar fi dacă există poliție politică în România, implicit cum vor face să dispară acest fenomen. Asta pentru că prima calitate a procurorului șef DNA este să spună adevărul, indiferent de situație.

Share:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on Tumblr

Președintele minorității #

Avem trei vești: una bună, una proastă și ultima, o premieră nedorită pentru un președinte al României.

Vestea bună este aceea că a fost, în sfârșit, promulgată prima lege din pachetul ce vizează reforma sistemului de justiție, intrat în dezbaterea Parlamentului în toamna anului trecut. Legea, despre care președintele s-a plâns într-o declarație de presă că a fost obligat să o promulge, reglementează organizarea judiciară și prevede înființarea Secției speciale de investigare a infracțiunilor comise de magistrați. Aceasta va prelua de la DNA toate dosarele care îi vizează pe judecători, fapt care – consideră specialiștii – va duce la dispariția unei importante pârghii de șantaj și presiune în interiorul sistemului judiciar.

Vestea proastă este că președintele României ne-a spus foarte clar cum va face tot ce îi stă în putință ca și celelalte legi care reglementează sistemul de justiție să fie în continuare blocate sau să intre în vigoare cât mai târziu. Klaus Iohannis a transmis țării că le va întârzia cât de mult va putea, folosind absolut toate mijloacele care îi stau la dispoziție !

Dar premiera absolută ce i se poate atribui lui Klaus Iohannis se leagă de faptul că este primul președinte al României care practic și-a cerut scuze, într-o declarație publică, spunând că a fost nevoit să promulge modificările Legii 304/2004 privind organizarea judiciară, după ce a epuizat toate căile de atac. Un fel de “…am făcut tot ce-am putut, am încercat toate posibilitățile, dar n-am ce să mai fac, trebuie să o promulg, că altfel mă trezesc cu o suspendare!”

În condițiile în care, conform tuturor sondajelor, cetățenii României, cu o majoritate considerabilă, susțin reforma sistemului de justiție care implică adoptarea pachetului de legi aflat în discuție, este important să înțelegem cui s-a adresat de fapt președintele și de ce a transmis acest mesaj controversat.

Pe de-o parte, explicația ține de o tentativă de recuperare a celor care, după revocarea procurorului șef DNA, au părăsit barca lui Klaus Iohannis și, ori au sărit în cea a lui Cioloș, ori s-au dus pe mal. Însă cel mai probabil, mult mai interesat de mesajul președintelui este acel segment din sistemul judiciar care s-a opus de la bun început legilor justiției. Vorbim despre condițiile în care va mai putea continua un parteneriat preluat de la Traian Băsescu, pe care Klaus Iohannis s-a bazat mult timp, concretizat prin control și putere, la schimb cu dosare politice.

Share:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on Tumblr

Epoca post-Kovesi

Pentru a nu știu câta oară, bilanț triumfalist, dar rupt de realitate, al deja fostului procuror-șef DNA, publicat aseară, în creierii nopții, pe site-ul instituției. Nimic despre “divizia de elită de la Ploiești” sau altele din țară, nimic despre abuzuri, despre achitările pe bandă rulantă pentru lipsa faptelor sau a probelor,  doar „performanțe” manageriale care bineînțeles că nu se vor mai putea repeta nicicând, așa cum a fost cu inegalabila Kovesi la conducere. Din acest motiv, după revocarea de ieri, lupta anti-corupție din România va fi pusă în pericol. Așa se prezintă propaganda…

Pentru noi toți însă, întrebarea care se pune este cum o să facem ca acest coșmar să nu se mai repete în România. Cum facem ca în fruntea DNA, ce trebuie să lucreze în continuare fără niciun fel de problemă, să vină un om pentru care corectitudinea să fie mai presus de infatuare…Ce trebuie să se întâmple ca procurorii DNA și viitorul procuror șef să vorbească foarte rar, dar atunci când o fac, adevărul din anchete să fie mai presus de orice dubiu. Cum reușim ca abuzurile din sistem, semnalate până acum, să fie sancționate prompt și corect, conform legii. Este important să nu se lase tăcerea peste toate aceste fapte, pentru că prețul plătit va fi foarte mare.

O să vă spun că pentru toate acestea, eu am încredere în ministrul Tudorel Toader. El este cel care a făcut posibil ca această schimbare, de neînchipuit acum un an, să se întâmple până la urmă. Și tot el este cel care a anunțat că o evaluare managerială similară cu DNA-ul va avea loc și la Parchetul General. Așa că surprize privind schimbările în sistemul judiciar vom avea în continuare…

Însă precedentul creat de Klaus Iohannis, prin tergiversarea semnării decretului de revocare pentru Kovesi, generează mai multe semne de întrebare privind interesul președintelui ca DNA să răspundă în continuare la comenzi privind dosarele politice. Și atunci ne întoarcem din nou, dacă va fi cazul, o dată cu nominalizarea noului procuror-șef DNA, la discuția despre suspendare. Cu un astfel de președinte nefrecventabil, suntem în situația în care această soluție extremă nu dispare niciodată.

Share:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on Tumblr

Dictatura votului

Președintele României își folosește poziția și prerogativele prezidențiale în interes electoral, pentru a bloca orice fel de lege care este promovată de actuala majoritate parlametară. Deși miza pe justiție este foarte importantă, strategia contestării activității legislative a fost extinsă la orice prevedere legală cu impact semnificativ, Curtea Constituțională a României devenind astfel adevărata structură care conduce România. Spre cinstea lor, judecătorii CCR tratează cu promptitudine valul de sesizări din ultima perioadă, obiectivul fiind unul de interes național: țara are nevoie de reforme legislative, Parlamentul lucrează și este evident acest lucru, însă președintele trebuie împiedicat să boicoteze România pentru a-și atinge propriile sale obiective.

În acest context, ieșirea prin care Klaus Iohannis a anunțat că se pregătește să atace Codul Penal la Curtea Constituțională nu este deloc o surpriză. Dacă ați observat, președintele a recunoscut în avans că va face același lucru și cu modificările la Codul de procedură penală, deși Parlamentul nu a dat votul final. Același Klaus Iohannis alege să ignore în continuare decizia judecătorilor constituționali de revocare a procurorului șef DNA, deși au expirat toate termenele avansate până acum.

Cu sarcasm și lipsă de scrupule, Curtea Constituțională este astfel transformată de președinte într-un instrument politic, de care înțelege să se folosească doar pentru a bloca legi, fără să îi respecte însă deciziile.

Există și o parte bună în acest război fără precedent pentru România. Înțelegem foate clar, cu toate demonstrațiile necesare și fără niciun fel de dubiu, cu cine avem de-a face și prin ce mecanism am fost conduși, în urma adoptării de către majoritatea parlamentară a multor legi esențiale și îndelung amânate.

Este momentul în care o decizie privind suspendarea președintelui devine inevitabilă, dar nu suficientă. Cea mai mare forță pentru a influența deciziile o are majoritatea tăcută de-acasă, care este datoare să înțeleagă și să reacționeze, dar mai ales să nu uite. Ca să știe și președintele, este singura dictatură a majorității despre care se poate vorbi, dictatura votului.

Share:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on Tumblr

Trocul președintelui

Faptele:

  • 7 iunie 2018DIICOT începe urmărirea penală in rem pentru infracţiunea de înaltă trădare, în urma plângerii depuse de Ludovic Orban împotriva prim-ministrului Viorica Dăncilă, după o vizită de stat a premierului român în Israel.
  • 7 iunie 2018Curtea Constituţională publică motivarea deciziei privind revocarea Laurei Codruţa Kovesi de la conducerea DNA.
  • 8 iunie 2018 – Motivarea CCR este publicată în Monitorul Oficial și devine obligatorie pentru președinte.

România așteaptă de la Klaus Iohannis să respecte decizia CCR și să își facă datoria de a semna decretul de revocare pentru procurorul șef DNA. Președintele refuză să se conformeze și amână această decizie.

  • 27 iunie 2018Motiunea de cenzură împotriva Guvernului Dăncilă este respinsă în Parlament, aducând grave prejudicii de imagine și credibilitate liderului principalului partid de opoziție, Ludovic Orban, inițiatorul moțiunii.

Succesul moțiunii de cenzură, implicit căderea Guvernului Dăncilă, ar fi răspuns așteptărilor președintelui Klaus Iohannis, care i-a cerut demisia premierului Viorica Dăncilă imediat după vizita în Israel .

  • 28 iunie 2018DIICOT prezintă public,  după 3 săptămâni, măsura adoptată  încă din 7 iunie 2018 – „s-a început urmărirea penală in rem (cauza Dăncilă/Orban) pentru săvărşirea infracţiunii prevăzute de art.398 Cod Penal (înaltă trădare) raportat la articolul 394 lit.b şi articolul 407 al.1 Cod Penal (divulgarea secretului care periclitează securitatea naţională)”.

Potrivit Constituției, dacă se începe urmărirea penală împotriva premierului Viorica Dăncilă ca persoană, aceasta poate fi suspendată oricând din funcție de președintele Iohannis, fără acordul Parlamentului.

  • 1 iulie 2018 – Conform informațiilor prezentate de un jurnalist israelian, premierul israelian Benyamin Netanyahu a amânat sedința de guvern comună cu Guvernul României, care ar fi trebuit să aibă loc în luna august la București, o decizie diplomatică, dar cu efecte nefavorabile pentru România.

Cronologia de mai sus este în mod determinant și intenționat simplificată, astfel încât firul roșu al planului să devină evident pentru oricine și mai presus de orice îndoială. Ne aflăm în fața unui  troc, în care interesele țării sunt sacrificate de președinte, pentru consolidarea unei poziții interne favorabile, în perspectiva candidaturii sale pentru un nou mandat.

Pe scurt, mesajul este cam așa: “Suspend premierul dacă mă obligați să semnez decretul de revocare a procurorului șef DNA !”

Share:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on Tumblr